onsdag 26 februari 2020

2020 - So Far, So Good... So What!?

Det tredje årtiondet på det tredje årtusendet har börjat lite oroligt. En vinter, som i stora delar av landet, helt lyser med sin frånvaro gör att en stundande klimatkris känns alltmer närliggande och hotfull. Det i kombination med ett okontrollerbart virus som sprider sig världen över så får alarmister av alla dess slag, från höger till vänster på den politiska skalan, vatten på sina kvarnar och polariseringen i samhället blir allt skarpare. Nivån på det offentliga samtalet sjunker likt Arktis glaciärer och i mitt inre har jag svårt att skapa ordning. Tankar och känslor de flyger och far mellan hopp, vemod och becksvart mörker. Och jag som hade hoppats på det glada 20-talet...

Som tur har jag musiken att falla tillbaka på. I musiken kan jag som vanligt finna sinnesro. Eller som Joakim Berg formulerade det i låten Var är vi nu?.

Som alltid flyr jag till musiken
Den enda plats där jag är jag
En plats med enkla raka regler
Där de stora drömmarna är lag 

Så här är min Spotifylista över den musik som kommit under detta år och som är under pågående konstruktion året ut. Min smak spretar som aldrig förr vilket kanske är en spegling av hur mitt inre förhåller sig till världen utanför. Det har i alla fall kommit en hel del bra under de två månader som har gått och det får jag ju ändå säga är något positivt med 2020. Och det är lång tid kvar innan 20-talet ska summeras. Det blir kanske glatt till slut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar