fredag 3 april 2020

Tema 20: April After All (solskenspop)

Nä, gott folk, nu behöver vi ett lyckopiller! Ett artificiellt rus som får oss att njuta av den ankommande våren med sol, ljus och värme. En vår som för de flesta av oss kommer att göra intåg med en helt annan kuliss än vad som är brukligt. Det kom en pandemi som satte grus i maskineriet. Eller snarare gjort att allt helt plötsligt tog tvärstopp. Den imponerande medicinska utveckling mänskligheten har bedrivit under hela 1900-talet har kommit och bitit oss själva i svansen och hela den moderna civilisationen känns handfallen och för första gången på 75 år hotad på allvar.

Men musiken består. Åtminstone den redan inspelade. Och när allt känns som mest olyckligt i världen, då kliver jag in i en bubbla, tänker på att jag är glad över att nära och kära fortfarande håller sig friska, för att sedan drömma mig bort till sextiotalets solskenspop. Det är därför jag fortfarande har kvar denna blogg. För att kunna kliva in i en bubbla där musiken får utgöra livets mening. Om så bara för en kort, kort stund. Jag vet att min skivsamling inte har svaret på alla livets mysterier eller ger mig evigt liv. Men älskar känslan av att lura mig själv att så är fallet.


Mitt nyuppväckta intresse för sextiotalets psykedeliska solskenspop började tidigare i veckan då jag passade på att besöka en av stans kvarvarande skivaffärer innan allt bommar igen eller går i konkurs. Där hittade jag två Nuggets-samlingar  på vinyl till överkomligt pris. Kvalitén på låtmaterialet var bitvis varierat men främst gav det inspiration till att söka mig lite djupare i en genre jag tidigare inte riktat så mycket uppmärksamhet emot. Poppig sextiotalsrock med psykedeliska undertoner och blommiga superkrafter. Det landade i en Spotifylista som ni kan se nedan.

Visst, den rymmer en hel del bekanta namn; Small Faces, The Who, Simon & Garfunkel, Everly Brothers och The Byrds, Inga artistval som förvånar. Men att jag även tar med The Monkees och The Animals visar på att jag försökt tänja på mina snäva ramar något. Sedan har grupper som för mig tidigare varit helt okända; The Cyrkle, The Salt, The Holy Mackarel, Strawberry Alarm Clock, The Electric Prunes för att nämna några, getts utrymme. Det är främst tack vare ovan nämnda samlingsplattor. Hur dessa grupper sammanlänkas och hänger samman kan jag nog inte riktigt svara på mer än tidseran och tonläget. För mig  har ambitionen varit att skapa en låtlista som gör mig lycklig i olyckliga tider. Lycklig musik känns som mest trovärdig och intressant när den bottnar i ett mörker. Den desperata jakten av att ta sig hel ur en tillsynes hopplös situation har genom historien bidragit till en drivkraft att uträtta stordåd. Det gäller även rockmusik. Men jag är dock väl medveten att den kraften lätt tenderar till att bli destruktiv istället. Så det gäller att välja rätt musik i dessa tider.

Begränsning ligger i 20 låtar men den här listan hade givetvis kunnat göras betydligt längre. Kanske kommer det en fortsättning.


3 kommentarer:

  1. Finfin lista. Namngiven efter likaledes finfin Ron Sexsmith-låt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis. Och Ron Sexsmith har släppt nytt också men inte hunnit lyssna än. Kul att du gillar listan. :-)

      Radera
  2. Hej,

    Jag skulle vilja komma i kontakt med dig angående en publicering av en artikel som jag tror kan vara intressant for dig! Skicka en email till hit: marthevangman@gmail.com, så kan vi snacka mer.

    Ha en bra fortsatt dag så länge!

    MVH,
    Marthe

    SvaraRadera