Om ni är nyfikna på mer svensk americana vill jag även rekommendera Mathias Lilja som är aktuell med sin debut som soloartist. Såvitt jag förstått har han varit aktiv musiker i olika konstellationer med förankring i Örebro sedan mitten av 1990-talet. Det här är dock det första av hans produktioner som nått mina öron och det är jag tacksam över. Vill ni veta mer om Liljas bakgrund kan ni alltid använda er av denna länk.
Musiken är knappast något nytt och revolutionerande i dess yttre form. Det handlar om behaglig countryrock med inspiration från det tidiga 70-talets singer/songwriter-tradition som tagit vägen genom det amerikanska 90-talet där grupper som Jayhawks, Wilco och Son Volt får stå som främsta representanter. Inga dåliga referenser och till stora delar låter det riktigt bra. Jag gillar att det finns variation i tempo och ljudbild vilket annars kan vara en bristvara inom denna tidlösa genre. Kvalitén upprätthålls nästan hela vägen på en hög nivå i såväl låtar, musicerande som sång. Stämningsfull steelguitar i bakgrunden kompletteras emellanåt av lite mer distade gitarrpålägg och tillsammans med Liljas vältajmade och avslappnade röst ger det en solid helhetsbild utan störande skavanker. Jag gillar främst när Lilja vågar bryta av mot den traditionella formen för att skapa lite suggestivt vemod i låtarna, som i låten In The Distance. Det är dock den mindre okonventionella och vemodiga balladen Don't Fade On Me som gjort störst intryck hos mig än så länge. Låter riktigt bra det här också och den själbetitlade debuten hittar ni här på Spotify. Att han tolkar Townes Van Zandt känns kanske lite förutsägbart men det är å andra sidan att satsa på en säker häst och visar dessutom på omdöme och god smak.
Nedan kan ni se ett videoklipp med Lilja, där han framför låten Don't Fade On Me, som filmats av Kevin Triplett. Denna Triplett ligger bakom dokumentären Duct Tape Messiah som handlar om Blaze Foley vilket jag skrev om i ett tidigare inlägg. Håll till godo!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar