fredag 28 november 2014

Det blir julmusik i år igen... Trots allt.

Jag satt häromdagen och lyssnade på Mark Kozeleks (Sun Kil Moon, Red House Painters) senaste julskiva, Sings Christmas Carols, och tänkte att det här var ju inte roligt. När alternativa rock- och popartister ger sig på julmusik, vilket sker allt oftare på diverse samlingsskivor, kan det ju tyckas spännande på förhand men resultatet blir sällan intressant. Detta oavsett om de heter Sufjan Stevens, She & Him, Calexico, Weeping Williows eller Bright Eyes. Trots att jag gillar nämnda artister tycker jag de känns betydligt mer angelägna när de ägnar sig åt annat. Jag väljer då hellre Elvis, Bing Crosby och Sinatra om det väl ska vara julmusik. (Men ratar fortfarande Phil Spector vars julskiva är en av de jobbigaste jag känner till trots alla hyllningar skivan har fått genom åren.) Nick Lowes album från förra året är dock ett undantag.


Men samtidigt som när jag för mig själv, i min parallella nördvärld, formulerar detta grundlösa statement fyller tonerna av Kozeleks version av den pompösa God Rest Ye Merry, Gentlemen utrymmet i mina hörlurar och jag blir plötsligt alldeles upprymd av det jag hör. Det här är ju briljant. Jag älskar indiedoftande julmusik! Min nördvärld vänds upp och ner och alla mina tidigare påståenden kastas omkull. 

Så jag började trots allt göra en ny spellista på Spotify med jul- och midvintertema även detta år. Säkerligen den 64:e i ordningen. Jag har aldrig blivit nöjd med de som jag gjort tidigare trots mina återkommande försök. Oftast med orsak av att jag lägger till för många ointressanta låtar med på pappret intressanta artister. Listan blir för lång och jag orkar aldrig lyssna igenom den. Ett vanligt scenario när det gäller de streamade tjänsternas obegränsade möjligheter vilket får mig att längta tillbaka till kassettbandens, de hembrända CD- och MD-skivornas gyllene era. Det var goda tider det. Syftet med denna lista är att försöka vara lite mer selektiv i urvalet. Skapa begränsningar.

Det är ganska vaga kriterier för vad som klassas som jullåt i detta fall. Det räcker med att ord som snö, jul, vinter och/eller december förekommer i låten för att den ska få vara med. Det blir bäst så. Men någon Phil Spector-producerad musik får inte plats. Nä, nä, för några statements måste jag väl stå fast vid. Eller? Hur som helst, här kommer de "jullåtar" som jag gillar mest just nu lagom till den första advent-helgen 2014. Som ni har väntat. Även denna lista passar sig utmärkt för den som vill sitta ensam vill julbordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar