söndag 26 april 2015

Det bästa på 2000-talet (00-14) - #27

#27: The Blind Boys Of Alabama Spirit of the Century (2001)



Historien om gospelgruppen The Blind Boys of Alabama känns nästan osannolik. Nästan så att man tvivlar. En grupp bestående av blinda män vars centralgestalter har sjungit tillsammans sedan 1940-talet då de förenades på skola för döva och synskadade i Alabama. Från början var de fem men en medlem dog på 1950-talet och deras verkliga genombrott för en bredare publik kom drygt 40 år efter deras bildande. Det har skett en rad medlemsbyten och när detta album kom i början av detta årtusende var två av originalmedlemmarna kvar. De hade då passerat 70-års åldern. Bland annat ledsångaren Clarence Fountain. Är de verkligen blinda allihop kan man ju fråga sig? Hur gör de när de rekryterar nya medlemmar? Måste de var blinda eller godtas ledsyn? Är alla från Alabama?Frågor jag ställer mig när jag trycker på play men så fort jag börjar lyssna på musiken glöms de bort. Känns som det kvittar. Det här är fantastisk musik som utöver det naturliga inslaget av gospel sammanfattar efterkrigstidens rockhistoria i ett ytterst välförpackat format.

Spirit of the Century blev en slags nytändning för gospelmännen där de blandar standards med låtar av Tom Waits, Ben Harper och The Rolling Stones. Uppbackade av musiker som bland annat John Hammond och Danny Thompson. Att de inleder med en av mina favoritlåtar med Tom Waits, Jesus Gonna Be Here, var en bidragande orsak till att jag uppmärksammade detta album en gång i tiden. Musiken är sammanhängande och låtvalen känns självklara trots skiftande ursprung. Blues, rock, gospel och country i en symbios som fångar essensen ur de amerikanska sydstaterna. Om det någonsin funnits några gränser mellan det sakrala och det profana så suddas de ut här. Det här är whiskeydränkt gospel framfört av män som med övertygelse bekräftar att de har levt i ordets verkliga bemärkelse. Allt känns heligt men aldrig världsfrånvänt. De har en förmåga att med sin musik fånga ljuset ur ett evigt mörker. Jag tvivlar inte längre.

Amen



Jag vill även passa på att rekommendera deras samarbete med Ben Harper som resulterade i There Will Be Light från 2004.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar