måndag 6 juli 2015

Skivtips: Rosanne Cash - Rosie Strike Back


Jag köpte nyligen ett begagnat exemplar av Rosanne Cash utmärkta 80-talsplatta Rosie Strike Back vilket inspirerade till en ny Spotifylista. Att vara dotter till en av de största inom countryvärlden är knappast någon lätt mantel att bära men Rosanne har genom hela sin karriär visat på en talang att samtidigt som hon för traditionen vidare kunna staka ut nya vägar för efterföljare. Vilket bland annat spotifylistan nedan visar. Visst är det country hon sysslar med, men begreppet är vitt och trots att hon gör en av Johnnys låtar så håller hon sig på lagom behörigt avstånd för att inte hamna i skuggan av av sin far. Både med hjälp av eget material och av låstskrivare som Eliza Gilkyson, John Stewart, John Hiatt och hennes dåvarande make, Rodney Crowell, som även står för produktionen. Summan av alla delar gör att det låter mer Bruce Springsteen, vid samma tid, än vad det doftar Nashville,

Att konstruktionen av denna lista sedan sammanföll med debatten kring Zara Larssons utspel om Bråvallafestivalen var en ren slump. Jag kan inte påstå att jag har fördjupat mig i debatten, vet knappt vem denne Zara Larsson är och Bråvalla känns avlägset, mer än att jag med en djup suck beklagar mig på vilken nivå den hamnar. Debatten alltså, för det finns säkerligen giltiga skäl till diskussion. Jag tycker egentligen det är ointressant att försöka fördela musik efter kön men jag har trots detta gjort gjort en lista med enbart kvinnor som sysslar med countrydoftande rock eller rockig country, beror hur man väljer att se det, på gränsen till det alternativa. Inte för att de är kvinnor utan för att de gör bra musik. Det finns inget annat syfte. Jag hoppas det smakar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar