onsdag 20 juli 2016

Lou Reed - Berlin (1973)

Det händer att jag glömmer bort hur bra en skiva egentligen är. Därför är jag glad över att jag åter införskaffade Lou Reeds tematiska Berlin-platta från 1973.


Jag köpte den någon gång i slutet på 1990-talet när det var CD som gällde och lyssnade mig trött på den då i samband med att jag inne på Bowie, T Rex och en del annan exhibitionistisk och teatralisk 70-tals rock. Men det senaste decenniet har plattan stått tämligen orörd i skivhyllan. När jag igår kom över ett vinyl-exemplar av plattan fick jag tillfälle att åter uppleva skönheten i detta helgjutna album. I all sin pretentiösa och melankoliska vemod är den samtidigt bombastisk och medryckande. I min värld är detta album bättre än Transformer. Det kanske är för att jag till vardags undervisar i historia men den känns relevant än idag. Trots att muren är ett minne blott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar