torsdag 12 april 2012

Jerry Lee Lewis

Jag avslutade nyligen underhållande läsning i form av Nick Tosches Skärseld - berättelsen om Jerry Lee Lewis (Hellfire, 1982). Boken behandlar Jerry Lee Lewis uppväxt och karriär fram tills dess att han befann sig på botten, både privat och karriärmässigt, vid 1980-talets inledning. Jag vill varmt rekommendera er att läsa denna bok även om ni nödvändigtvis inte är, eller har varit, intresserade av Lewis musik. Ni kommer bli det när ni har läst den och boken är mer än bara en rockbiografi. Bitvis påminner den mer om en roman och du kan omöjligt gå helt oberörd av den färgstarka beskrivning som görs i boken av ett lika tragiskt som framgångsrikt levnadsöde inom populärkulturen. Jerry Lee, uppväxt i frikyrkliga kretsar i den amerikanska södern, har en karriär där både framgångens sötma och beska eftersmak tydligt framkommer och boken beskriver en artist vars vägval är outgrundliga, geniala beslut varvas med miserabla omvartannat.

The Million Dollar Quartet
Vi förknippar Jerry Lee Lewis främst med den tidiga rock´n´roll-hiten Great balls of fire, som han slog igenom med under 1950-talets senare del. Han var då en av medlemmarna i den löst sammansvetsade gruppen The Million Dollar Quartet, som utöver Lewis bestod av Elvis Presley, Johnny Cash och Carl Perkins. Det var ingen grupp i ordets egentliga mening utan beskriver mer på vilken kommersiell nivå de fyra befann sig på vid denna tid. De fyra soloartisterna var inledningsvis alla knutna till Sam Phillips legendariska skivbolag Sun Records i Memphis, som lade grunden den vita rockmusikens födelse, och de var de hetaste och det mest utmanande som spelades i radio eller fanns på jukeboxen vid denna tid. Lewis, som redan vid barnsben fick smeknamnet The Killer, kom att bli den av dessa som i media ansågs vara den mest kontroversielle, där skandalerna och katastroferna avlöste varandra. Den största skandalen uppstod vid 22 års ålder när Lewis gifte sig för tredje(!) gången, då med sin kusins 13-årige dotter. Detta gjordes först i hemlighet, men efter att media avslöjat hennes ålder och deras äktenskap offentliggjordes, blev han svartlistad från flertalet amerikanska radiostationer under lång tid. Äktenskapet varade trots detta i ett drygt decenium, dock inte problemfritt. Hela hans karriär har kantats av tvära kast mellan religiös fundamentalism och ett svårt narkotika- och alkoholmissbruk som havererade både karriär och privatliv. I mitten av 1970-talet sköt han sin basist, visserligen oavsiktiligt, i bröstet, vilket kom att leda till en rättstvist. Han fick flera barn, men båda hans söner gick bort innan Lewis hunnit passera 40 års-strecket. Den ena drunknade i unga år i familjens pool och den andra råkade utför en trafikolycka vid 19 års ålder, även han led av drogmissbruk likt sin far. Trots alla dessa katastrofer har dock Lewis lyckats skapa en hel del minnesvärd musik. Han hade en talang som kan mäta sig med både Presley och Cash, både vad gäller förmågan att framföra energidriven rock´n'roll som att sjunga smäktande countrymusik och hans scenframträdande är legendariska. Men han har aldrig fått den upprättelse eller status som dessa två storheter och kanske beror det på att Lewis aldrig gjort sig bekväm med sin omgivning. Han har till skillnad från Cash och Presley inte försökt dölja eller släta över sina skandaler och misslyckande. Istället har han levt med dem fullt ut, förstorat upp sitt syndfulla leverna och förlikat sig med sitt smeknamn; The Killer. Lewis har ofta framställts som "det svarta fåret" i miljonkvartetten vilket satt honom i återkommande konflikter med sin publik och med media. Paradoxalt nog så är Lewis den enda av de fyra som fortfarande är vid livet och så sent som 2010 gav han ut skivan Mean Old Man, där en rad tunga namn inom rock- och countrymusiken gästar för att försöka skapa upprättelse av en skadeskjuten artist med ett närmast osannolikt liv.

Han har varit en mostsägelsefull man som kunde sin Bibel och var fullt övertygad om Guds existens. I Jerry Lee Lewis värld finns det inga gråzoner, utan allting är antingen svart eller vitt. Han var under sin storhetstid övertygad om att det han ägnade sig åt var synd och han därmed aldrig skulle nå himmelriket och såg sig själv som en förtappad själ, djävulens budbärare som var utom all möjlighet till räddning. Det är ett arv som Lewis bar med sig från sin uppväxt i karismatiska frikyrkorörelsen Assembly of God och han hade i unga år haft ambitionen att själv bli predikant. Han var övertygad om att Great Balls of Fire var djävulens verk vilket föranledde en onykter diskussion med bland annat Sam Phillips och övriga medverkande musiker vid inspelningen av denna ledgendariska låt. Producenten Jack Clement tryckte på REC och spelade in diskussionen som nu finns förevigad och ni kan lyssna på den här. Den har ett visst underhållningsvärde och är en beskrivande skildring av Lewis personlighet.

Det är inte den banbrytande rock'n'roll som den unge Lewis framförde i slutet av 1950-talet som främst intresserar mig, utan istället är det de album som Lewis gjorde i slutet av 1960-talet och början av 70-talet som har bidragit till att jag fått upp intresset för hans musik. Trots att han ännu inte uppnått 40-årsåldern så visar hans uttryck under denna tidsperiod på en livserfarenhet som kan mätas med få andra. Den skiva som jag skulle vilja lyfta fram och rekommendera är Another Place, Another Time från 1969. Den kom efter att Lewis passerat några karriärsmässigt tunga år på 1960-talet och beslutade sig då för att delvis överge sin pianobaserade boogie woogie-rock n'roll och istället satsa på mer traditionell country. Resultatet är utsökt, väl i nivå med Elvis Presleys countryinspelningar från samma tidsperiod. Lewis röst är klockren och låtarna håller hög kvalité. Som bäst är det i titellåten och den inledande och i sammanhanget så välplacerade låten What´s Made Milwaukee Famous (Has Made a Loser Out of Me). Även duetten med Lewis syster Linda Gail i We Live In Two Different Worlds bör ni inte missa. Dessvärre är inte denna skiva helt lätt att hitta. Den finns inte utgiven i sin helhet på Spotify och som CD finns den främst som import och dubbelutgåva till högt pris. Däremot går den att hitta på vinyl i en välsorterad skivbörs och jag uppmanar er att köpa den om ni kommer över den. För er som vill lyssna in er på Lewis coumtryinspelningar så hänvisar jag till den billiga men inte allt för roliga The Country Collection. Där kan ni hitta en del av låtarna från detta album. Börja annars med att läsa boken, så kan i själva välja vilken del av Lewis karriär ni vill fördjupa er i. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar