måndag 23 april 2012

Spotifylista: The White Stripes

Under den kommande veckan släpper Jack White sin första skiva under eget namn med titeln Blunderbuss. Ni som är intresserade av hans musik har säkert redan hört den lovande singeln Love Interuption. Som frontman i det numera nedlagda The White Stripes kom White att under 2000-talets inledande år att spela en central roll för mitt, liksom många andras, musikintresse och mitt sökande efter såväl ny som gammal musik. Tillsammans med grupper som 16 Horsepower och senare My Morning Jacket, så tillhör de en av de grupper som inspirerat och format min musiksamling mest under 2000-talet. Jack White har förmågan, liksom artister som Tom WaitsDavid Eugene Edwards och Jim James, att stjäla från musikhistorien på ett snyggt sätt men ändå kunna forma det till något eget. De har aldrig behövt hymla om vilka inspirationskällor de har för det unika i musiken har ändå alltid funnits i dessa artisters uttryck. De förstår hur musikalisk återvinning ska utföras på ett modernt och stilfullt sätt och de största artisterna är de som inser storheten i sina förgångare och likt Isaac Newton inte behöver framhäva sin egen genialitet utan istället konstatera att de "standing on shoulders of giants". Att det sedan var uppblåsta Oasis som kom att använda detta citat som titel på en av sina skivor kan jag tycka är paradoxalt och märkligt.

The White Stripes skivor från inledning på 2000-talet innehåller såväl bluesrockig energi, punkig charm, Led Zeppelin-doftande riff och träffsäkra melodier. Det var singeln Hotel Yorba  och skivan White Blood Cells som gjorde att jag fick upp ögonen för denna duo och tonen i musiken blev för mig en perfekt brygga mellan den skramliga rockmusik jag länge lyssnat på och den amerikanska country- och bluesmusik som jag vid denna tid började göra mig allt mer bekant med. The White Stripes kom att utgöra en katalysator för mig i denna process som gjort mig många hundralappar fattigare, men många rockalbum rikare. Med anledning av detta så innehåller veckans spotifylista mina personliga favoriter med gruppen. Som en hyllning och en nostalgisk tillbakablick på inledningen av detta årtuseende:

Broken Record: The White Stripes (v. 16 apr 2012)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar