tisdag 5 juni 2012

Spotifylista: När då då!?

The Tallest Man On Earth har under de senaste åren gett ut flertalet låtar som tillhört mina absoluta favoriter inom ny svensk musik. Kristian Matsson, som är mannen bakom det säregna artistnamnet, har med sina singlar, EP:s och album visat att han tillhör en av de mest lovande och talangfulla förmågorna inom den svenska singer/songwriter-genren och har med sitt karakteristiska gitarrspel och sin nasala sång, som gör Bob Dylan-referenserna oundvikliga, redan fått en hel del välförtjänt uppmärksamhet utanför landets gränser. Jag tycker dock att han inte har hittat riktigt rätt på sina fullängdsalbum än, utan oftast gjort sig bäst i kortare format som på minialbumet Sometimes The Blues Is Just A Passing Bird från 2010, där främst låten The Dreamer sticker ut och fortfarande frekvent förekommer på mina spellistor i olika sammanhang. Nu är han återigen aktuell med ett nytt album och den nya singeln 1904 ger stora förhoppningar om att han nu ska få till ett album som håller lika hög nivå som de enskilda låtar han hitintills har bjudit på. Detta återstår att se, men fram tills dess uppmanar jag er att lyssna på singeln.

Att sjunga om årtal är ingen ny företeelse inom rockmusiken. Kanske är det min yrkesroll som historie- och mattelärare eller att mitt favoritspel i sällskapssammanhang heter När då då?, som bidrar till att jag lägger dessa låtar på minnet. I vilket fall har jag valt att sätta ihop en spotifylista med årtal i titlarna. En del är med för att det är riktigt bra låtar, andra är med i huvudsak för att de handlar om ett specifikt år. Jag skulle egentligen välja ett dussintal andra låtar med Bowie framför hans 1984 från 1974-års Diamond Dogs, men på denna spellista får låten ändå en självklar plats och detsamma gäller även låtarna med The Who, Kent och Blur. Grupper och artister som The Tough Alliance, Josh Rouse och The Stooges hade jag överhuvudtaget inte haft med på mina spellistor om det inte just berodde på de passande titlarna i detta sammanhang. Jag har dock inte gått så långt att något med Bryan Adams eller liknande skulle komma med på listan utan kriteriet för att vara med kräver att jag åtminstone kan säga något positivt om dem. Låtarna med Loosegoats, Randy Newman och The Smashing Pumpkins tillhör några av mina favoriter med respektive grupp och artist, så de var självklara val i detta sammanhang. Konstruktionen av denna nördiga lista har även fått mig att uppmärksamma Linda Ronstadt och Emmylou Harris fina samarbete i låten 1917.

Främsta syftet med denna lista är dock att ni ska uppmärksamma The Tallest Man On Earth:s senaste singel och resterande låtar kan ni ju om inte annat använda till ett musik-quiz. Varför inte kalla det för När då då? och sno en fungerande spelidé. Jag tar tacksamt emot förslag på andra låtar inom detta tema som förtjänar en plats på listan. Här kommer i vilket fall mina årtalsval:

Broken Record - När då då? (Jun 2012 v.23)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar