söndag 27 maj 2012

Spotifylista: Blues For Mama

Eftersom det idag är Mors Dag, och som en hyllning till alla mammor därute, så kommer här en Spotifylista med uteslutande mammatema. Mammor har ofta blivit omsjungna i rockhistorien, vilket i sig inte är så konstigt eftersom de spelar en central roll i alla människors liv. Givetivs biologiskt, men oftast även emotionellt. Utan dem är det svårt för mänskligheten och de flesta andra arter här på jorden att överleva, så det kanske inte är så märkligt att de spelat en central roll även i rockhistorien. Det vore intressant att gå djupare in på detta tema och analysera vilken roll mamman ofta får symbolisera inom musiken och jämföra det med hur pappor framställs. Jag ska inte fördjupa mig i detta tema nu för då kommer jag inte hinna publicera denna lista innan Mors Dag har passerat och då förlorar det lite av sin poäng. Jag kanske har hunnit fundera mer på detta tills dess att Fars Dag närmar sig och innan dess kan ni säkert göra era egna analyser och dra era egna slutsatser utan en amatörmässig utläggning från min sida. En lämplig utgångspunkt är att ni börjar med att lyssna på denna mix av mammalåtar, om inte annat för att bara njuta av bra musik.

Nina Simone var inte bara en fantastisk sångerska utan även mamma.
Så här kommer 20 låtar med mamman i fokus, några kärleksfulla, en del religiösa, andra är mer av det sorgliga slaget, men gemensamt för dem alla är att de är sympatiskt framförda med några av mina favoritartister.

2 kommentarer:

  1. Att ha med morsan på omslag är dock ovanligt. Här mamma Tora med sonen Mats.

    http://itunes.apple.com/se/album/reality/id485663427

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mysigt och unikt. Men hur tänkte Ronander där?

      Radera