fredag 25 maj 2012

Father John Misty

Mannen bakom pseudonymen Father John Misty är J. Tillman, tidigare medlem i Fleet Foxes, som redan har gett ut ett antal skivor under eget namn. Jag uppmärksammade honom i samband med att Fleet Foxes-hypen var som hetast, men tröttnade ganska fort. Det var absolut inte dåligt, han har en utmärkt röst och musiken var det egentligen ingen fel på, men han tenderade till att bli allt för slätstruken i sin nedtonade alt-countrystil. Med undantag för enstaka låtar så stack det inte ut nämnvärt från allt överflöd av samtida artister som rör sig inom samma musikaliska landskap. Men med sitt nya namn och med ny konstellation av musiker omkring sig verkar han ha hittat hem. Med det alldeles färska albumet Fear Fun visar han att han förtjänar betydligt mer än en undanskymd plats i skuggan av Fleet Foxes. På grund av min inställning till hans tidigare soloalbum så hade jag nog inte uppmärksammat detta album om inte en god musikvän uppmannade mig till att lyssna på detta. Så jag får rikta ett tack till Tina för tipset. Det här är ju riktigt bra.

Musiken rör sig fortfarande inom samma landskap som både hans egna skivor och Fleet Foxes album. Men här vågar han ta ut svängarna mer och albumet är mer variationsrikt, både vad gäller tempo och tonläge. Han flörtar med bluegrass och mer traditionell country för att sedan återvända till den singer/songwriter-genre han alltid har haft som utgångspunkt i sitt musicernade och det är inte helt osökt att referera till Gram Parsons eller Gene Clarks soloskivor från tidigt 70-tal.  Tillman utstrålar säkerhet och mognad i sitt framförande som jag inte tidigare har upptäckt, vilket kan vara ett tecken på att avhoppet från Fleet Foxes gjorde honom gott. Han visar att han har en röst som har ett bredare register än att enbart passa ensam-man-med-gitarr-formatet. Det här är för mig årets mest överraskande album och tillsammans med Damien Jurado och Lost In The Trees ett av de bästa amerikanska album för året. Lyssna på låtar som Funtimes In Babylon, Only Son Of A Ladiesman och Well, You Can Do It Whitout Me och även ni kommer ha överseende med med det fula omslaget. Ni som följt denna blogg vet kanske redan att jag har en fallenhet att tycka om musiken på album med fula konvolut. Så lyssna och njut av musiken istället.

2 kommentarer:

  1. Blir glad när mina tips faller dig i smaken! :-)

    SvaraRadera
  2. Japp, både Lost In The Trees och FJM detta år. Inte illa =) Jag tar gärna emot fler!

    SvaraRadera