måndag 5 november 2012

Familjelycka!

Shane & Kasey
Upptäckten av Kasey Chambers debutskiva  The Captain (2000) blev inledningen på min förkärlek till kvinnliga countrysångerskor. Det är kanske inte helt korrekt att erkänna, eftersom hon med sin förankring i Australien istället för den amerikanska södern, inte kan kategoriseras som en tvättäkta "honky tonk-kvinna". Hade hon kommit från USA hade hon säkerligen vunnit grammisar och blivit lika hyllad som exempelvis Allison Krauss eller Dixie Chicks. Så det hade kanske varit bättre att säga att det var någon av dessa eller artister likt Gillian Welch, Lucinda Williams eller Victoria Williams, som hade denna betydelse för mitt musiklyssnande. Men om jag ska vara ärlig så var det Chambers skiva som jag gillade mest. Inte minst för hennes fantastiska röst som likt en ung version av Dolly Parton har en förmåga att pendla mellan det oskuldsfulla och lättsmälta till att låta ärrad och belevad på ett ärligt och uppriktigt sätt. 

Wreck & Ruin (2012)
Jag ska dock medge att jag inte har tyckt att alla hennes skivor på 2000-talet har varit av samma kvalité som debuten. Ingenting har varit dåligt men det har tenderat till att bli lite väl förutsägbart för att jag skulle behålla uppmärksamheten hela vägen ut. En skiva som dock lyckades fånga mitt intresse hela vägen var 2008-års duettskiva tillsammans med hennes nuvarande man Shane Nicholson och som bär titeln Rattlin' Bones. Chambers vackra röst gör sig inte sämre i sällskap med en manlig stämma, tvärtom så växer den sig ännu starkare och variationsrikedomen ökar. Som lyssnare blir jag inte uttråkad utan vill snarare ha mer när skivan väl har nått sitt slut. Och som ett brev på posten, eller åtminstone som ett facebookmeddelande från en god vän, så kommer information om att en uppföljare finns tillgänglig. Jag hade helt missat att uppföljaren Wreck & Ruin hade kommit i början av denna höst men nu finns den på Spotify så det är enbart för er att njuta av tvättäkta australiensisk country då den är som vackrast. Framförallt i låtar som Adam & Eve, Have Mercy On Me och Troubled Mind. Musik från hjärtat som omfamnar de stora livsfrågorna.

För er som inte har lyssnat på föregångaren Rattlin' Bones så uppmanar jag er att lyssna även på den. Skivorna håller lika hög kvalité båda två. Så utöver de två livs levande barn de har tillsammans så har de även skapat två vackra bidrag till den moderna countryscenen som du inte bör missa. Här nedan ser ni videon till Adam & Eve från senaste albumet:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar