tisdag 27 november 2012

My Morning Jacket firar jul

En av de skivor som jag personligen kommer att ha högst förväntningar på inför 2013 är My Morning Jackets frontman Jim James kommande soloskiva som sägs anlända i februari. Risken med höga förväntningar är givetvis att man kan bli besviken, men MMJ tillhör ett av mina absoluta favoritband under 2000-talet och därför är omöjligt för mig att ha någon annan inställning.

I väntan på detta  passar jag på att avnjuta ett par jullåtar som MMJ lanserade på en itunes-EP som kom inför julen 2011. Den en låten, When The Bells Start Ringing, framförs tillsammans med The Head And The Heart som de turnerade tillsammans med förra hösten och är en cover på Rocky Roberts. Roberts var för mig tidigare okänd men jag jag kan ändå rekommendera skivan tillbakalutade countryskivan Rocky Roberts & Friends, varifrån låten ovan är hämtad. Den hittar ni på spotify om ni klickar på länken.



Den andra jullåten med MMJ är en cover på The Bands Christmas Must Be Tonight. Det bekräftar släktskapet grupperna emellan och jag kan personligen inte avgöra vilken version jag uppskatter mest så därför har jag bestämt att jag gillar dem båda lika mycket. Det kanske är lite tidigt med julmusik, men snart blir den uttjatad och till helgen är det ju advent så det är lika bra att passa på att avnjuta musiken redan nu. Är det dessutom My Morning Jacket som framför låtarna så är det försvarbart att lyssna på dem oavsett tidpunkt på året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar