lördag 17 januari 2015

Det bästa på 2000-talet (00-14) - #47

#47: John Grant Queen of Denmark (2010)



Den tidigare The Czars-medlemmen John Grant var obekant för mig innan denna solodebut. Anledningen att jag uppmärksammade honom var att mina gunstlingar i Midlake hade varit med och musicerat vid produktionen av detta smått fantastiska album som lätt glöms bort. Han agerade även som uppvärmare till dem på en minnesvärd tillställning på KB i Malmö.

Jag skulle knappast kalla det nyskapande. Musiken pendlar mellan nedtonad amerikansk folkrock, Billy Joel och ett progressivt 70-tal. Grant bearbetar sina inre demoner med vardagscynism, sarkasm och humor. Men inte utan ett stort mått av finess, känsla och självdistans ackompanjerat med en bitterljuv underton och eleganta popmelodier. Det är balansen mellan dessa känsloyttringar som ger skivan dess behållning. När han på uppföljaren från 2013 började modernisera sin musik med elektronik hyllades han av kritikerkåren men jag förstod inte riktigt. Jag tycker det lät bättre förr. Som här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar