tisdag 6 januari 2015

Det bästa på 2000-talet (00-14) - Topp 50 (enligt Macke)

De inledande femton åren av det andra millenniets första århundrade har nu snart passerat och det börjar bli dags att summera. Det finns egentligen ingen som helst meningsfull anledning till detta men eftersom jag tycker att sådant här nörderi är så ofantligt kul kan jag inte låta bli. Att lista saker skapar ett lugn och en sinnesro hos en rastlös musikjägare. Jag kommer publicera listan med ojämna mellanrum under 2015 och börjar nedräkningen bakifrån. Ett inlägg per platta. Jag kompletterar även med en Spotifylista där jag väljer ut tre låtar från varje album som tillhör mina favoriter och som byggs på efterhand. Det är inte säkert att jag hinner klart med listan under året, om jag nu överhuvudtaget kommer kunna avsluta detta ambitiösa projekt, men det är av mindre betydelse för någon annan en upphovsmannen själv.

Det skulle vara lätt att kritisera denna lista och framhäva det betydelselösa i den eftersom den är fullständigt subjektivt utformad av en relativt nybliven tvåbarnsfar som borde lägga sin överblivna tid på mer relevanta ting. Men den här listan ska främst ses som självterapi för en nörd som kämpar med sitt åldrande, beklagar utvecklingen och som söker bekräftelse genom sin musiksmak. Därför är den relevant för mig och det är själva motiveringen till varför den finns. Håller den?

Hur som helst, här kommer den. 2000-talets bästa album! Nedräkningen börjar alldeles strax. Håll ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar