måndag 1 januari 2018

Låtar för januari - Del 1

Januari är en månad som behöver lysas upp. En månad där mörkret är som mest påtagligt. Därför kommer jag att dela med mig av låtar med jämna mellanrum under denna månad. Som om jag inte hade något bättre för mig. Låtar som på olika sätt fångar min känsla av den tid som vi passerar i mörkrets hastighet.

Vi börjar med nyårsdagen. Hämtpizzans dag. Backhoppning och wienervals. Dagen då vi ska uppfylla våra löften. Starta om, börja ett nytt liv men vi väntar en dag till. Nyårsdagen räknas inte.

Då kanske The Jamestown Ferry med Tanya Tucker från 1972 faller väl på sin plats. Tucker var enbart 14 år när den spelades in men hon låter redan då om en fullfjädrad artist. En låt som Alf Robertsson ett decennium senare gjorde en svensk version på med titeln; Finlandsbåten och januari blåste kall. Välj själva vilken version ni föredrar men jag väljer Tucker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar