lördag 26 oktober 2019

Tiotalets hundra bästa låtar! Plats 91-100

Det andra decenniet på det tredje årtusendet börjar gå mot sitt slut. Det måste summeras! Med en topp hundra över de bästa låtarna under detta årtionde.

91. Hästpojken Samma himlar, singel (2012)

En sån där klockren poppärla som etsade sig fast första gången jag hörde den och sitter fortfarande lika bra.


92. R.E.M Oh My Heart, från albumet Collapse Into Now (2011)

Efter trettio aktiva år avslutade den kvarvarande trion från Athens med flaggan i topp. Åtminstone i mitt tycke. Och det är ju det som gäller för denna lista.


93. James Blake Retrograde, från albumet Overgrown (2013)

En av decenniets mest hypade brittiska, manliga artister nådde sin peak (för detta årtionde) i och med denna vackra bit.


94. Dawn McCarthy & Bonnie 'Prince' Billy Breakdown, från albumet What The Brothers sang (2013)

Will Oldhams musikaliska vägar äro outgrundliga. Här tolkar han, tillsammans med Dawn McCarthy, låtar som The Everly Brothers sjöng. Ömsom vin, ömsom vatten. Det här är vin.


95. The xx A Violent Noise, från albumet I See You (2017)

The xx var för tiotalet vad Portishead var för nittiotalet. Helrätt och stencoola. Nästan så att de blev jobbigt att lyssna. Men en och annan låt är ju riktiga pärlor. Som den här.


96. Billie Eilish bad guy, från albumet WHEN WE FALL ASLEEP, WHERE DO WE GO? (2019)

Jag är knappast rätt målgrupp och ska väl inte lägga mig i. Det här är knappast musik riktat till en 41-årig lärare och småbarnspappa i en skånsk förort. Men jag kan inte låta bli gilla det jag hör. Hur fel jag än känner mig.... dah.


97. Viktor Olsson Fjärilar vid floden, från albumet Viktor Olsson (2018)

Viktor Olsson har inte fått det kommersiella genombrott han förtjänar. Än. Han förvaltar den svenska poptraditionen på bästa tänkbara sätt och tar med äran över stafettpinnen från LeMarc, Scocco och Andersson-Wij.


98. The Highwomen Highwomen, från albumet The Highwomen (2019)

Om åttiotalet var ett årtionde för manliga "supergrupper" så blev tiotalet då kvinnliga motsvarigheter blev hett. Omtolkning av Jimmy Webbs låt som blev känd för den stor massan när Cash, Nelson, Jennings och Kristofferson förenades på skiva. Nu gör Brandi Carlile, Amanda Shires, Marren Morris och Natalie Hemby en uppdaterad version som känns mer angelägen för sin samtid.


99. Xenia Kriisin Psalm, från albumet Hymn (2013)

Profana psalmer är nog ganska talande för tiotalet. Årtiondet då en tonårstjej i flätor skolkade från skolan, pratade om domedagen och blev ett helgon. Xenia Kriisin gör det fint.


100. KaiL Baxley Mirrors of Paradise, från albumet A Light That Never Dies (2015)

Det här kanske inte någon låt som kommer gå till pophistorien som något mästerverk. Men Baxleys röst i kombination men den monotona, nästan paralyserande känsla som byggs upp i låten vaggar in mig i en skön sinnesstämning. Det räcker långt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar