fredag 12 oktober 2012

3730 LÅTAR: 46 till 50

Fortsättningen på min maratonlista går i höstens färger och framförs av några av giganterna inom den manliga rockmusikens låtskrivarhistoria:

Birds - Neil Young
Den vackraste och sorligaste pianoballaden från Neil Youngs bästa skiva; After the Gold Rush från 1970. Det är vid denna tid som han skrev sina starkaste låtar och detta är bara en av många. Men så vacker den är.

Famous Blue Raincoat - Leonard Cohen
Det här var den första låt med Leonard Cohen som jag fastnade för på allvar och det var tack vare ett blandband som jag fick av min bror nån gång vid 1990-talets mitt. Tillhör fortfarande en av mina absoluta Cohen-favoriter.

Duchess - Scott Walker
På samma blandband var även denna vackra men korta Scott Walker-ballad. Storslaget och pretentiöst i ordens allra mest positiva bemärkelser. Från albumet Scott 4.

Reason To Believe - Tim Hardin
En låt som har tolkats av flertalet, men frågan är om inte Hardins egna version är den bästa. En klassiker som övertygar trots sitt tvivel.

You're A Big Girl Now - Bob Dylan
Skivan Blood On The Tracks är från den era då Dylans röst är som starkast och därför lyckas han göra sina egna versioner till de bästa. Detta tillhör skivans bästa spår.

Det blev enbart fem låtar denna gång, men det lär komma fler inom en snar framtid.

Macke P:s 3730 låtar på Spotify - Under konstruktion

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar