fredag 9 augusti 2013

Shelby Earl - Swift Arrows

Det vore lätt att tro att denna blogg skulle gått i graven, men det har den inte. Den lever i allra högsta grad och är nu tillbaka efter några veckors sommaruppehåll. Jag ska dock medge jag att den senaste tiden inte lagt så mycket energi på att hitta ny musik utan istället förkovrat mig i sådant som jag redan har skrivit om här på bloggen. Jag har därför inte haft någon anledning att skriva något nytt. Efter en lagom händelserik och skön sommar övergår tillvaron för mig i pappaledighet under ett halvår. När jag nu så sakteliga börjar komma in i rutinerna tilltar även abstinensen efter nya musikaliska upptäckter. Det första jag stötte på efter lite slentrianmässiga sökningar på nätet var Shelby Earls skiva Shift Arrows som gavs ut i slutet av juli. Det är hennes andra skiva, men ska jag vara ärlig vet jag föga om hennes tidigare karriär.

Med ett namn som för tankarna till amerikansk country och singer/songwritertradition rör sig Earl i ett indiefolk-landskap som är inramat av Phil Spector-isolerade väggar. 60-talspop varvas med melankoliskt vemod och slutresultatet blir trallvänligt och vackert på en och samma gång. Lite grann som She & Him, fast med mer varierad ljudbild, och Caitlin Rose på hennes senaste. Skivan är producerad av Damien Jurado. Bara det är ett skäl att lyssna på skivan, men det är Earls egna talang som gör skivan verkligt intressant. Lyssna:
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar