torsdag 10 oktober 2013

Marques Toliver briljerar på fiolen

Jag kan inte säga att fiol alltid tillhört mina favoritinstrument men efter att ha lyssnat en del på Marques Tolivers skiva Land of CanAan, som är utkom tidigare i år på Bella Union, så är jag beredd att ändra uppfattning. Toliver inledde sin karriär som talangfull tjugoåring och medverkade bland annat med stråkarrangemangen till Grizzly Bears succéskiva Veckatimest från 2009. Hans egna musik rör sig dock i ett annat musikaliskt landskap och skulle kunna beskrivas som fiolbaserad folksoul. Bitvis rör det sig i närheten av det som Michael Kiwanuka gjorde på sin debutskiva men Toliver rör sig mer mot den moderna r'n'b-genren. Låtmaterialet kanske inte alltid håller hela vägen och emellanåt blir det lite slätstruket, men topparna är höga och skivan är därför väl värd att uppmärksamma. 

Toliver är inte bara en fantastisk fiolspelare utan även en soulsångare av rang. På det sätt han kombinerar dessa talanger imponerar och sällan har jag hört någon få en fiol att låta så rytmiskt. Ni får ett smakprov nedan där han leker gatumusikant. Jag tycker också ni även ska lyssna på låtarna Try Your Best och Stay innan ni bestämmer uppfattning om Tolivers musik.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar