tisdag 8 oktober 2013

The Mastersons

Varje år kommer det en mängd av grupper och artister som framför sympatisk och välljudande alt-country. Musik som härstammar från The Byrds och via bland andra Emmylou Harris, Victoria Williams, Maria Mckee, Uncle Tupelo och kanske främst The Jayhawks tagit sig vidare inpå 2000-talet. Vad man som lyssnare fastnar för kan ibland kännas tämligen slumpartat eftersom det finns så mycket som låter bra. The Mastersons är en i raden av dessa grupper som kan vara värda att kolla upp och som i min smak lyckas sticka ut ur mängden.

The Mastersons skiva Birds Fly South kom ut förra året men gick då mig helt förbi. Mig veterligen så fick den ingen direkt uppmärksamhet i Sverige, vilket är en stor miss för de som vill hitta nya guldkorn inom americana-genren. The Mastersons består av de äkta makarna Chris Mastersons och Eleanor Whitmore. De har båda har förflutet som musiker och bestämde sig för att gå vidare med eget material efter att de hade turnerat med Steve Earle. Musiken påminner mycket om The Jayhawks och låter emellanåt som ett något mer radiovänligt alternativ till Mark Olsons samarbete med Victoria Williams (The Original Harmony Ridge Creekdippers).  Jag kommer också att tänka på det brittiska americanabandet The Arlenes, även de bestående av äkta makar, vars skiva Stuck On You gick varm i min CD-spelare för ett tiotal år sedan men är sedan dess bortglömda. Det går att nämna många beröringspunkter med andra artister inom samma genre, men jag uppmanar er att lyssna på dem istället och varför inte beställa deras vinyl från cdon.se där de har den på specialpris (139 kr). För er som vill gå den enkla vägen så kan ni alltid hitta skivan på Spotify om ni klickar här. Men ni kan ju alltid börja med att kolla denna video:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar