tisdag 11 februari 2014

Ny upptäckt på välkända marker: Jamestown Revival

Jag var ute på tunn is förra veckan då jag i ett inlägg hyllade Daft Punks hypermoderna elektroniska disco för vuxna. En hyllning jag givetvis står fast vid men knappast något musikaliskt område jag normalt brukar befinna mig inom i mitt ständiga sökande efter de perfekta skivorna. Det känns därför tryggt att inleda denna vecka med att återvända till fast mark och mer bekanta musikaliska landskap. Men upptäckten är ändå ny.


Jamestown Revival är ett alternativt countryrockband som egentligen inte bjuder på något nyskapande. Det går att dra referenser till andra moderna americana-aktörer som The Avett Brothers, Band of Horses och The Lumineers. Kläderna är desamma om än med lite mer touch av melodiös västkustkänsla. Det är i vilket fall musik som jag bitvis går igång på och får mig att inse hur mycket bra musik det finns därute. Jamestown Revival består av duon Jontathan Clay och Zach Chance och de är i dagarna aktuella med sitt debutalbum Utah. Ett album som är inspelat i en liten bergsbelägen stuga ute på landsbygden i just Utah och bara det beskriver mycket av musikens innehåll. Vissa delar är visserligen lite slätstrukna men likt bergen i Utah är topparna höga. Om ni inte tycker beskrivningen räcker kan ni ju alltid lyssna på skivan på Spotify eller varför inte titta på följande video:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar