fredag 28 februari 2014

Champs - My Spirit Is Broken

Som lundabo har vi av främst regionala skäl Sydsvenskan som morgontidning. Tidningens behållning är musikredaktionen och kanske främst Håkan Engströms musiktips som dyker upp på onsdagarna. Jag vet visserligen inte om jag köper deras nya koncept att ta bort recensioner och ersätta med små krönikor som tidningens musikjournalister skriver om aktuell och nyutgiven musik men i vilket fall gick jag i gång på ett tips som Engström förmedlade i denna veckas krönika.

Det handlar om den brittiska duon Champs som är aktuella med sitt debutalbum Down Like Gold. Jag har inte haft möjlighet att lyssna på mer än det som i nuläget finns på Spotify och You Tube men jag fastnade för låten My Spirit Is Broken. Engström drar paralleller till R.E.M vilket knappast är missvisande. Och när någon jämför musik med tidiga R.E.M så lyssnar jag. Musiken andas även sent 60-tal och grupper som Love och The Velvet Underground kan nämnas i sammanhanget men här finns även mycket från 90-talets indierock integrerat i musiken och emellanåt förs mina tankar till The Stone Roses. Hur som helst så låter det mycket lovande och jag hoppas att det håller hela vägen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar