torsdag 27 mars 2014

The 80's Country Show (alla vägar bär till Nashville)

När det gäller rock- och countrymusik är det få decennium som är lika bespottade och hånade som 1980-talet. Kanske med rätta, för det var ju då många av de största artisterna satte på sig midjekorta kavajer och gick vilse i teknikens labyrinter kombinerat med lite för mycket opiater längs vägen. Jag har personligen ett ytterst ambivalent musikaliskt förhållande till detta årtionde. Men om man bortser från den pastellfärgade och glittriga ytan, den syntetiska ljudbilden och en del andra skavanker så gömmer det sig en hel del godbitar även från denna tid. Bra låtar har ju alltid skapats och det gäller bara att hitta dem under den kamouflerade ytan. Vissa tider kräver större ansträngning vilket ibland gör upptäckterna roligare.

Rent estetiskt kommer jag aldrig omvärdera 80-talets
countryscen. Osmakligt är bara förnamnet.
Just nu upplever 80-talet någon slags renässans inom rock- och countrymusiken. I dagarna släpps en skiva med Johnny Cash inspelningar från detta årtionde. I början året återutgavs Lucinda Williams hyllade och självbetitlade album från 1988 och för en tid sen lanserades det en, i min smak visserligen mindre lyckad, hyllning till Bob Dylan där respekterade alternativrock-aktörer lyfter fram hans mer anonyma 80-talsverk. Så det ligger i tiden att omvärdera 1980-talets rock- och countrymusik och där vill ju inte jag vara sen med att haka på denna trend. Man vill ju trots allt hänga med även om jag innerst inne har gett upp.

För en tid sedan påbörjade jag en spotifylista bestående av 70-talets bästa countryrock ur mitt trångsynta perspektiv. En lista som sakteliga börjat svälla ut till ett mastodontformat vilket inte är konstigt med tanke på vilken guldgruva detta årtionde utgör. Utmaningen blir desto större när jag nu påbörjar ett liknande projekt för 1980-talet. Men jag har insett att det finns en hel del att uppmärksamma och omvärdera, inte minst under inledningen då bland annat George Jones, Merle Haggard, Dolly och Emmylou med flera fortfarande höll sig på rätt sida om den syntetiska muren för att sedan mot slutet av årtiondet se hur nya aktörer som Dwight Yoakam, Steve Earle, Lyle Lovett med flera blommade ut. Hur som helst, här kommer min lista över mina personliga val från 1980-talets Nashville-präglade scen:

The 80's Country Show (alla vägar bär till Nashville)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar