onsdag 1 juni 2016

10 i topp - album från 1980-talet

Jag satt i bilen häromkvällen och av en ren slump hamnade jag i slutskedet av en intervju med Per Gessle där han listade sina 10 bästa låtar från 1980-talet. Det var David Bowie, Tom Petty och XTC av det jag hörde. Säkerligen genomtänkta val och jag är beredd i att instämma med hans val av Bowies Modern Love som nummer. Lysande soulpop även om plattan Let's Dance inte håller samma höga nivå hela vägen.

Det fick mig i vilket fall att börja fundera på vilka som är mina favoritplattor från detta decennium som jag på många sätt fortfarande har ett ambivalent förhållande till. Utan någon direkt eftertanke kom jag fram till följande lista:


1. Tom Waits Rain Dogs (1985)
Första gången jag lyssnade på detta album kände jag mig förvirrad. Jag fattade inte. Waits lät ju bara som en konstig whiskeydränkt kabaré-trubadur i moll. Jag var tvungen att ta vägen över Waits mer lättillgängliga 70-tal för att sedan passera 1998 års fina Mule Variations innan jag var mottaglig för detta fantastiska och smått bisarra album. Men den största musiken kräver inte sällan en lång förberedelsetid. Precis som de flesta andra stora upplevelserna i livet.


2. R.E.M Lifes Rich Pageant (1986)
Under ett drygt decennium tillhörde kvartetten från Athens mina absoluta favoritgrupper. De har många fina stunder från 1980-talet och valet hade lika gärna kunna falla på Murmur eller Green. Men på Lifes Rich Pageant sammanfattar det bästa av vad gruppen åstadkom under 1980-talet. Tyvärr ofta ett något förbisett album i deras katalog.


3. Bruce Springsteen The River (1980)
Det är nästa omöjligt att inte falla för Springsteen förr eller senare. Jag har nästan alltid framhållit den nedtonade Nebraska från 1982 som hans bästa album men just i detta läge kändes föregångaren The River som ett naturligt val. Av den anledning att den på ett bättre sätt sammanfattar hans musikaliska livsverk och storhet. Nebraska är fantastisk i all sin enkelhet men detta dubbelalbum inrymmer allt som Springsteen är bra på. Och det är ju som bekant ganska mycket.


4. Prefab Sprout Steve McQueen (1985)
Det var inte alla artister som lyckades hantera teknikens möjligheter som uppstod på 1980-talet. Många spårade ur. Men Paddy McAloon och de övriga i Prefab Sprout lyckades tillsammans med producenten Thomas Dolby att plocka ut det bästa med det sound som uppstod vid denna tid. Det här är nog en av få plattor som jag är glad över att det spelades in med en tidstypisk produktion. Men i grunden handlar ju popmusik om bra låtar och det finns det gott om här.


5. Elvis Costello & The Attractions Punch the Clock (1983)
Ibland kan jag tycka att att Costello är roligare i teorin än i praktiken. Det är ju svårt att värja sig för hans brinnande intresse för musikhistorien i alla dess former men hans skivor tenderar till att bli för jämntjocka och emellanåt lite tråkiga. Men av någon anledning har jag alltid gillat denna platta. Kanske för att det var den första som kom i min ägo från hans katalog men främst för låtar som Let Them All TalkEveryday I Write The Book, Shipbuilding och Charm School. Det här i grunden en lysande poppärla med en svängig blåssektion i bakgrunden där även Chet Baker gästar med ett trumpetsolo.


6. Bob Dylan Oh Mercy (1989)
Dylans 80-tal var väl knappast helgjutet men emellanåt blixtrade han till och han avslutade decenniet i bästa stil. Oh Mercy tillhör ett mina topp 5-album ur Dylans produktion. Ett album som med den inledande Political World känns lika angeläget nu som då. Detta trots att murar har fallit och broar har byggts. Tyvärr byggs det nya murar och andra broar som rivs.


7. The Smiths Strangeways Here We Comes (1987)
Hade jag varit ett riktigt Morrissey-fan hade jag säkerligen gjort ett annat val. Men The Smiths var egentligen aldrig mitt band. Men den här plattan gillar jag. Från början till slut. Låtar med titlar som går att referera till i livet var och när du än befinner dig i livet.


8. Lyle Lovett
Lyle Lovett (1986)
Det finns, tro't eller ej, ganska många guldkorn att hämta ifrån countrymusiken från detta årtionde. Nya artister växte fram och etablerade sig som Steve Earle, Rodney Crowell, Rosanne Cash, Lucinda Williams, Dwight Yoakam med flera. Kanske blir detta ett tema för en separat lista i framtiden. Min favorit är nog ändå Lovetts debutplatta. Främst på grund av hans röst och hans vidsynthet då han hämtar influenser från jazzen och till skillnad från senare plattor jag hört med honom får han det att hänga ihop som en helhet. Guy Clark ger sitt lovord på konvolutet och bara det kan ju ses som en kvalitetsstämpel,



9. Metallica Master of Puppets (1986)
En platta som möjligtvis känns malplacé på denna lista men Metallica var en grupp som kom att betyda så mycket för mitt musikintresse i mina tidiga tonår och när jag går tillbaka i deras skivkatalog är det främst detta album jag fortfarande finner en behållning i. Det gör att den förtjänar en plats. Det finns en energi i kombination med en ljudbild som skapar nyanser vilket gör plattan mer än bara ett flaggskepp för thrash-metal.


10. Cowboy Junkies The Trinity Sessions (1988)
Under de kvällar jag suttit och funderat på denna lista har tidig högsommarvärme dragit in över Skåne. Kanske har det påverkat min val. Varma och kvalmiga sommarkvällar kräver sin musik och vad då passar bättre än Margo Timmins svala men samtidigt intima röst. Det här en altcountry-platta inspelad med minimalistiska resurser som beredde väg för grupper som The Walkabouts, Lambchop och Whiskeytown. Fina tolkningar av såväl Velvet Underground som Hank Williams men höjdpunkten är ändå den egenkomponerade och bitterljuva Misguided Angel.

Album som nästan kom med:
Guns n' Roses Appetite for destruction (1987)
Lloyd Cole & The Commotions Rattlesnakes (1984)
Paul Simon Hearts and Bones (1983)
The Stone Roses The Stone Roses (1989)
Joy Division Closer (1980)
The Clash Combat Rock (1982)
Rosanne Cash Kings Record Shop (1987)
Peter Case The Man With the Blue Postmodern Fragmented Neo-traditionalist Guitar (1989)
David Bowie Scary Monsters (1980)

Det finns givetvis fler och jag kommer skriva om denna lista om och om igen. Men det här är en lista som är här och nu även om det handlar om dåtid. Jag valde bort all svensk musik för enkelhetens skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar