måndag 20 februari 2012

Varför?

Varför ska ännu en blogg skapas i denna djungel av miljarders bloggar som finns runt om oss cyberrymden? En fråga som är svår att besvara, så jag vet inte varför jag (ca sju år efter alla andra) ger mig in i detta träsk. Men jag har ett enkelt svar och det är att det är kul med musik och denna blogg kommer uteslutande att kretsa kring musik.

Tanken är att inspirera mig själv och och andra villiga till att hitta bra och intressant musik, vilket kan behövas i en tid då melodifestivaler och annat glitter upptar de bästa tv-tiderna med den sämsta musiken och bristen på bra svenska musiktidningar skapar en irriterande och uppgiven känsla kring musikindustrins välbefinnande. Parallellt med detta så skapas det ju mer och bättre musik än någonsin, 2011 var för övrigt ett av de bästa musikåren under min 20-åriga tid som aktiv musikkonsument, men det krävs ibland lite vägledning för att kunna hitta rätt. Jag är medveten om att det finns mängder av forum för detta, men detta är mitt personliga och därmed utformad på det sätt som jag vill. Därmed går man inte vilse.

Varje vecka kommer jag att publicera en ny spotify-lista med musik som för stunden känns rätt. Både från nutid, dåtid och därimellan. Det finns några regler för dessa listor. Listan får max innehålla 20 låtar, vilket motsvarar den ungefärliga längden på en hembränd CD-skiva eller ett 90-minuters kasettband (eller de bortglömda MD-skivorna för den delen). Begränsningen gör musiken gott och det görs alldeles för många långa listor nuförtiden. Om sanningen ska fram är det egentligen jag som inte klarar det oändliga formatet. En bra mix måste ha en början och ett slut. Därför känns 20 låtar som en rimlig begränsning och låtarna ska också kretsa kring något mer eller mindre diffust tema. Jag kommer även försöka tipsa om annat som kretsar kring skivköp, konserter och även sådant som gör lyssnandet mer behagligt. Jag tar tacksamt emot kommentarer, tips och spotifylistor från de som råkar vara inne på denna sida.

Förhoppningen är att för mig själv (och i förlängningen även för andra musiknördar) skapa att forum där tips och inspiration kan ges kring saker som berör musik. Ni som av en slump eller genom aktivt sökande lyckas finna denna parentes i musikdjungeln får jag bara säga varmt välkommen till Broken Record - En musiknörds försvarstal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar