torsdag 23 februari 2012

Vem känner sig ung nu?

I samma stund som jag börjat beklaga mig över att musikåret 2012 inte alls börjat lika bra som föregående år så kommer två album som gör att jag omedelbart byter sida och ändrar min inställning. Skivreleaserna som förgyllde min tillvaro denna vecka är gjorda av Punch Brothers och Damien Jurado.

Punch Brothers var tidigare helt obekanta för mig men tack vare Håkan Engströms recension i Sydsvenskan (som du kan hitta här) så fick jag upp ögonen för detta mandolinbaserade blugrassband i modern tappning. Skivans titel; Who's Feeling Young Now?, är lika brilliant som öppningsspåret Movement and Location. Även om skivan inte håller lika hög klass hela vägen så ska ni som någon gång lyssnat på vitt skilda artister som Mumford & Sons, Ben Folds Five, Alison Krauss & Union Station och Radiohead ge detta en chans. Alla ni andra också för den delen, annars missar ni ju något. Du kanske inte känner dig ung när du lyssnar på det men det är bluegrass för 2000-talet när det är som bäst. Skivan hittar du här: Punch Brothers - Who's Feeling Young Now?


Damien Jurado är en tidigare favorit som nu har kommit med sitt kanske bästa album. Jag gillade föregångaren, Saint Bartlett, men albumet hade en tendens att fastna i allt för mycket entonigt malande i samma tempo och tonart. Det fanns inga djupa dalar, men heller inga höga toppar som utmärkte sig. På sin nya skiva, Maraqopa, tar han ut svängarna lite mer och resultatet blir mer variationsrikt och även mer lättlyssnat, men inte utan att Jurado håller fast vid sitt konsekventa sound som gör honom unik i en annars ganska utsliten singer/songwriter-genre. Det krävs visserligen lite tålamod att ta sig igenom första låtens gitarrmalande solon men därefter överträffar han sig själv i låt efter låt och som bäst blir det på mittenspåren; This Time Next Year, Reel to Reel och Working Titles. I dessa låtar kommer hans nasala Neil Young-liknande röst sig bäst till uttryck. Referenserna till 70-talets Young finns alltid där, men det är precis lika bra för det, om inte bättre. Så ta dig tid till att lyssna även på denna skiva:  Damien Jurado - Maraqopa

Ett tips till er som bor närheten av Lund är att Damien Jurado har konsert på Mejeriet fredagen den 2:a mars. Själv kommer jag tyvärr inte kunna gå, men för er som har möjlighet är det väl värt sina 150 kr. Ni som velar kan lyssna på denna live-skiva, inspelad 2011, som bekräftar att han håller minst lika hög nivå på scen som på skiva.  Biljetter hittar du här. Rock on!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar