fredag 11 januari 2013

Outlaws, honkytonk och singer/songwriters

Efter att jag förra veckan gav mig ut på nostalgisk mark och sökte mina nördiga rötter i den brittiska postpunkrocken och new wave-musiken så kommer jag denna vecka att återvända till mer bekanta områden för denna bloggs innehåll. Jag har under den senaste veckan inhandlat vinylskivor som härstammar från det 1970-talets countryscen. Dels två skivor med Joe Ely, hans sjävbetitlade debut från 1977 och efterföljaren Honky Tonk Masquerade från året därpå. De utgör kanske inte något unikt inslag på countryscenen, men två habila skivor och väl värda att rekommendera för den som vill fördjupa sig på området och få lite hillbilly-känsla med sig in i vardagsrummet.

Den senare av dessa två skivor bidrog till Elys genombrott som lovande countryartist och sågs som en efterföljare till "outlaws" som Willie Nelson, Waylon Jennings och Jerry Jeff Walker. Musiken imponerade så pass mycket på de musikaliskt vidsynta punkrockarna i The Clash att de bjöd in den Texasförankrade honkytonkrockaren att agera uppvärmare vid bandets turné i samband med klassikern London Calling. Mottagandet hos publiken var blandat och likt skivan, London Calling, delade den upp punkarna i två läger. Men på det stora hela bidrog till att sprida Elys musik till en ny krets av lyssnare. Han fick några år senare stå för bakgrundsången på gruppens hitsingel Should I Stay Or Should I Go.  Honky Tonk Masquerade brukar räknas till Elys bästa skivor, men jag är beredd att hålla debuten minst lika högt.

En tredje skiva inom samma genre som jag nyligen köpt och vill rekommendera är med ovan nämnda Jerry Jeff Walker. Walker är mest känd för sin låt Mr. Bojangles från 1968. En fantastisk låt som det gjorts mängder av coverversioner på (bland annat en svensk version av Family Four, för er som vill höra en mindre lyckad men ha en rolig stund). Låten och debutskivan med samma namn i all ära, men jag stör mig lite lite på ljudet på den amatörmässiga inspelningen. Jag har därför fastnat mer för Walkers inspelningar under 1970-talets mitt och senare del med skivor som livealbumet Viva Terlingua, Ridin' High och To Old To Change. Den senaste i raden av inköpta Walker-skivor är ett album med den klämkäcka titeln It's A Good Night For Singing. Bli inte lurade av varken det sing-a-long doftande omslaget eller titeln. Albumet består av tillbakalutad och nedtonad countryrock i sann Jerry Jeff Walker-anda och innehåller en lyssningsvärd och något mer countrystompig version av Tom Waits Looking For The Heart Of Saturday Night, samt Stoney som tillhör en av Walkers mer berömda och bästa låtar.

Min fördjupning i 70-talets countrymusik har bidragit till skapande av en ny Spotifylista på detta tema. Utöver de ovan nämnda består listan av artister och självklara val i sammanhanget som Townes Van Zandt, Johnny Cash, Kris Kristoferson, Emmylou Harris och Gram Parsons. Men även mer anonyma aktörer som Tom T. Hall, Kate Wolf, David Allen Coe och Steve Young. Under 1970-talet befann sig countryn vid ett vägskäl och uppdelningen mellan den mer kommersiella och konservativa Nashvillescenen och den mer rockinfluerade "outlaws"-grenen blev allt mer uppenbar. Denna lista fokuserar främst på de som befann sig i den senare skaran även om artister som Tanya Tucker, George Jones, Conway Twitty och Loretta Lynn befann sig i båda lägren. Hur som helst så består listan av en hel del fantastisk musik som i mina öron utgör countrymusikens glansperiod. Det är från denna tidsera jag hittar de flesta av mina personliga favoriter inom denna genre. Så ta gärna del av listan och hitta era egna favoriter:

Broken Record: The 70's Country Show (vid sidan av Nashville)

Kopplingen mellan 1970-talets countryscen och singer/songwritermusiken är uppenbara. Därför vill jag även passa på att lansera ytterligare en spotifylista för den som orkar. Denna lista fokuserar på artister som både kunde agera låtskrivare och framförare på en och samma gång. Idag är denna kombination en självklarhet om man ska uppnå status som en fulländad artist. Men så har inte alltid varit fallet. Det var i samband med folkrockens genombrott och framväxten av Bob Dylan-kulten som detta blev ett mer uttalat kriterium inom rockmusiken. Därför har jag tagit avstamp vid 1965 då Bob Dylan började integrera rockmusik i sitt låtskrivande och listan sträcker sig fram till 1975 för att göra någon slags begränsning. Det är under denna period som flertalet av rockhistorien främsta låtskrivare uppnådde sina bästa kompositioner och album. En del artister som figurerar på countrylistan ovan hittar ni även här, fast med andra låtar, men denna lista begränsas inte av någon geografisk förankring i Amerika utan innehåller även en del brittiska pionjärer på området som exempelvis Nick Drake, Sandy Denny med flera. Så här kommer även min Singer/songwriter-lista:

Broken Record: Singer/songwriters 1965-75

Listan kommer att kompletteras allt eftersom så har ni förslag får ni gärna förmedla dem.

God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar