Gary Clark Jr. räknas som en bluesvärldens mest lovande gitarrister och jämförts med Jimi Hendrix. Möjligtvis är det denna talang som gör att han inte riktigt kan hålla fingrarna i styr och svävar emellanåt iväg i tråkigt stereotypt bluesjammande som får mig att allt för snabbt tappa intresset. Även de mer moderna R'n'B-influerade spåren gör mig uttråkad. Däremot gillar jag fortfarande låten Bright Lights, som finns med även här, och den inledande soulrockexplosionen Ain´t Messin Around får mig att hoppas på mycket mer. Jag gillar den hårdrockiga Glitter Ain´t Gold och den distade bluesdängan Numb. Överlag är det de mer skitiga spåren som tilltalar mig mest, men tyvärr pendlar det allt för ofta över i överproducerad slentriansoulrock och jag har svårt att behålla koncentrationen genom hela albumet. Jag vill dock ändå rekommendera er att lyssna på ovan nämnda låtar, men det är en skiva som lämpar sig bäst i Spotify-format där det är lätt att hoppa över de spår man inte gillar. Det är sällan ett gott betyg på ett album.

ChesnuTT lyckas i vilket förena 60- och 70-talets soulmusik med det moderna och gör det på egensinnigt sätt som får det att kännas unikt och angeläget även för en countryrockslukande person som jag själv. Främst faller jag för den jazziga, Portishead-doftande balladen Don´t Follow Me. Den 60-talsaktiga Love Is More Than An Wedding Day sneglar åt Sam Cooke och Curtis Mayfield, under den tidiga Impressions-perioden, och även den får mig att känna ett varmt välbehag liksom mycket annat på skivan. Överlag hittar jag inget negativt med den och till skillnad från Blak And Blu håller mitt intresse i sig utan problem skivan rakt igenom och känner mig helt "souled" när skivan väl når sitt slut. Så den skivan vill jag varmt rekommendera och den vinner över Gary Clark Jr. Om det nu skulle vara någon slags tävling dem emellan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar