torsdag 19 december 2013

Bloggen bjuder på sista glöggen - Topp 100 över året som gått!

Nu börjar det bli dags att göra ett avslut på detta år som ur mitt perspektiv har varit annorlunda. På ett positivt sätt. Men allt har sin tid och jag vet redan nu att även nästa år kommer att bli något helt annat. Men så är det ju alltid. Nog om det och åter till det som är intressant för allmänheten. För det har ju även varit ett fantastiskt musikår.

Innan jag loggar ut för detta år vill jag avsluta med att presentera min topp 100-lista över låtar från året som gått. Det är ett urval från 100 olika album, singlar och samlingsskivor som på något sätt har gjort ett bestående intryck. Nu har jag inte hunnit lyssna igenom alla hundra skivor som finns representerade i sin helhet, jag har ju trots allt ett liv också även om jag vet att en del betvivlar detta. Flertalet av låtarna är bara ett axplock från olika album som jag tyckt varit intressanta och där jag hittat enstaka godbitar. På listan har det under året passerat nästan 200 låtar men jag har fått sålla lite. Dels för att en del inte var så bra som jag trodde men också för att begränsa listans omfattning. Detta ger en insikt om hur ofantlig stor mängd musik det ges ut och att det varit svårt att hålla sig till 100 visar på hur mycket bra sådan det finns. Dessutom finns det ju massor av musik jag helt missat och som jag kanske kommer upptäcka i framtiden. Det om nått ger ju hopp om livet.

Listan är inte komplett eftersom varken Bill Callahan eller Bonnie 'Prince' Billy finns med i Spotifys bibliotek och de skulle givetvis göra sig förtjänta av varsin plats. Låtordningen har ingen egentlig betydelse mer än att Jim James inleder och har gjort årets bästa låt i form av A New Life och att de första 50 låtarna innefattar mina favoritalbum från 2013. Men det är många bra låtar därefter också. Så sluta aldrig lyssna!

Nu ska i alla fall jag logga ut och ta ett juluppehåll från alla typer av sociala medier inklusive denna blogg. Det har jag nog gjort mig väl förtjänt av. Nu frågar ni er alla om jag kommer fortsätta med mina nörderier här på bloggen även nästa år? Frågan är nästan lika het som om det kommer en uppföljning på Orange Is The New Black eller ej. Svaret är i alla fall kanske, man vet aldrig, det får 2014 bestämma. Hoppas ni har glädje av min lista nedan i alla fall. Ni kan även hitta genom att klicka här:



God jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar