tisdag 10 december 2013

Ett sprucket julkort håller längst

Det här med julmusik är svårt. Jag har säkert försökt i över femton år med att försöka sätta ihop en samling låtar som ska kunna utgöra ett alternativ till den stämningsfulla men ack så uttjatade julmusik som fyller varenda butiksutrymme runt om i våra julpyntade städer under hela denna månad som vi nu befinner oss i. Men jag har aldrig riktigt lyckats. Det är ju så lätt att gå vilse i julmusikträsket.

Nick Lowe - Årets julskiva?
Jag trodde till exempel så sent som för ett par år sedan att jag gillade Phil Spectors klassiska julspektakel (A Christmas Gift For You..) men insåg att det gör jag ju inte alls. Det är bara andra som har sagt att den ska vara bra, typ "världens bästa julskiva", och jag har gått på det. Jag har på senare år insett att jag bara tycker att låtarna är jobbiga och produktionen är hopplös för mina öron. Det finns även många halvhjärtade försök från respektingivande artister där de gjort någon slentrianmässig inspelning av någon mer eller mindre klassisk jullåt för någon samlingsskiva men det är sällan tillräckligt engagerande för att kännas intressant. Det finns dock undantag och jag har försökt sammanställa så mycket som möjligt i den spotifylista jag publicerar nedan. Dessutom börjar flertalet artister anstränga sig lite mer för att göra bra och alternativa julskivor. Förra året gav Tracey Thorn ut en och i år har Nick Lowe dragit sitt strå till stacken med ett både stämningsfullt och pubrockande alternativ.

Så här kommer mitt soundtrack för julbordet som kanske innebär att jag sitter och äter själv. Hur som helst så börjar jag närma mig slutmålet med ett lyssningsvärt alternativ till Absolute Christmas. Nu är det ju som så att jag gillar när Jussi Björling framför O Helga Natt och när Elvis Presley eller Frank Sinatra skapar julmys med sina fantastiska röster men det hittar ni så lätt på andra håll. Här kommer min alternativa lista som även sträcker sig över det nya året:

1 kommentar:

  1. Svaret är ja! Nick Lowe har gjort årets julskiva. The R&R shepherd!

    SvaraRadera