tisdag 13 maj 2014

2014 - Några favoriter (hitintills)

Vi börjar närma oss sommarens antågande och det kan därför vara läge för mig att göra en personlig summering av vad som hitintills varit vårens mest upplyftande och medryckande musik. Enbart ur mitt perspektiv förstås eftersom jag knappast hinner lyssna på all välljudande musik som finns. Jag har ju en familj, ett jobb och nyligen köpt en cykel. Men en hel del bra musik har jag ändå kunnat ta del av och här är sex favoriter, utan någon inbördes rangordning, så här långt:


Doug Paisley Strong Feelings
Om jag hade haft en radiokanal som hette Lugna favoriter så hade jag enbart spelat Doug Paisley. Nedtonad och tillbakalutad trubadur som med små medel skapar stora känslor. Eller starka känslor rättare sagt.



Parker Millsap Parker Millsap
En ny ung missionär inom country- och folkbluesdoftande americana vars debutalbum är en fantastisk liten upptäckt. Håller högsta klass rakt igenom. Jag beställde den på vinyl som import hos CDON. Lite väntan och extra kostnad men det var den värd. Jag hoppas den inom kort ges ut officiellt även i Sverige.



Damon Albarn Everyday Robots
Jag har inte varit så imponerad av alla de projekt som den forne britpop-ikonen har ägnat sig åt sedan han slutade försöka vara just britpop-ikon. Men det här gillar jag. Bitvis fantastiskt bra vilket får mig att vilja omvärdera föregående påstående.




Wovenhand Refractory Obdurate
David Eugene Edwards är tillbaka! På riktigt denna gång och när han befinner sig i en sådan här form tillhör han definitivt en av de största genierna inom den alternativa rockmusiken. Och då menar jag någonsin. Ett album som jag väntat på i snart 10 år.




Rosanne Cash The River & The Thread
Ett helgjutet countryalbum där hon väl lever upp till de förväntningar hennes efternamn och rötter skapar.



Champs Down Like Gold
Brittisk indierock som andas lika mycket då som nu. Lika mycket Amerika som brittiska öarna. Bra mix om ni frågar mig.


Sedan finns det givetvis en massa annan bra musik som jag har tagit del av men inte hunnit lyssna in mig på tillräckligt. Ni kan hitta en del av det på min Spotifylista 2014 - So Far, So Good...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar