onsdag 21 december 2016

Broken Records julkalender: Lucka 21

Lucka 21:
Leonard Cohen - Famous Blue Raincoat

Vi befinner oss i den mörkaste tiden och vad kan då värma mer än Cohens ljuva stämma. Låten är ingen jullåt den heller men för mig räcker det med att den utspelar sig i december för att den ska väcka rätt typ av känslor. Det var med denna låt som jag upptäckte Cohen en gång i tiden och den tillhör nog fortfarande min absoluta favorit bland alla fina sånger den kanadensiska poeten hann ge oss innan hans liv tog slut i november.

Han var produktiv in i det sista och därmed kommer hans frånvaro att märkas. Men musiken finns ju kvar och det ska vi vara tacksamma för. Cohen var, trots en relativt mogen debut på musikscenen, verksam under sex decennier och det finns guldkorn att plocka från var och ett av dem. Visst var produktionen förhållandevis sparsmakad i jämförelse med samtida aktörer som Bob Dylan och Neil Young och det fanns svackor men Cohens värdighet sattes aldrig ur spel. Så länge Phil Spector inte fanns med i bilden så var hans lägstanivå alltid hög. Han kom att förbli rockmusikens stora gentleman in i det sista.



Jag tror de flesta redan sitter på sina Cohen-favoriter men för dem som ids så kan ni ju alltid ta del av mina:

1 kommentar: