onsdag 7 december 2016

Broken Records julkalender: Lucka 7

Lucka 7:
My Morning Jacket - Xmas Curtain

Ibland, när mitt mest dystopiska perspektiv på framtiden får för stort utrymme, konstaterar jag i vemod att My Morning Jackets glansperiod nog trots allt är över. Den senaste plattan och Jim James soloalster från i år har gett tydliga signaler. Talang och kompetens finns kvar och för min personliga del känns de fortfarande angelägna. Det kommer de alltid att göra. Men det är på något sätt tydligt att idéerna inte riktigt räcker till längre. Det saknas något och det är inte längre som det var under de magiska åren mellan 2001 och 2011. Ett decennium fyllt med ljuv, själfull och genreöverskridande rockmusik från den samspelta rockkvintetten från Kentucky. Nästan allt de tog sig an blev till guld. Men mer ett decennium av en grupp eller artist på denna nivå är mer än vad man kan begära. Mig veterligen finns det ingen grupp eller artist som utan djupare svackor hållit så hög nivå under en längre tidsperiod. Ni får gärna komma med förslag? (Paul Simon och Tom Waits viskar någon därute och jag vill kanske medge att ni har rätt. Men ändå. Det beror på hur man räknar.)


MMJ är det tjugoförsta århundradets motsvarighet till The Band. I likhet med sina föregångare kunde de i sin glans dagar skriva låtar med jultema som kändes relevanta under hela året. Som i denna låt hämtad från den platta, At Dawn (2001), där de på allvar visade att de var mer än ett amerikanskt alternativband i mängden. Det var då som grunden för deras storhetstid lades. Nu, femton år senare, är det nog snart dags för den sista valsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar