torsdag 22 december 2016

Broken Records julkalender: Lucka 22

Lucka 22:
Mark Kozelek - God Rest Ye Merry, Gentlemen

Egentligen blir jag inte särskilt upplivad av alternativa rockartister som ger sig på att spela in julskivor. Visst, jag kan förstå att det kan vara en kul grej men det blir sällan särskilt intressant i längden. Sufjan Stevens har gjort otaliga försök men jag gillar mer hans musik när han ägnar sig åt egna produktioner.


Därför kan jag inte påstå att mitt intresse för den forne Red House Painters - sångaren, den alltid lika slokörade trubaduren, Mark Kozeleks julalbum var speciellt stort när den släpptes för ett par år sedan. Jag skulle nog hävda att i 13 av 14 fall var mitt ointresse motiverat. Men den här tolkning av en klassisk julstandard, med anor från medeltiden, visade sig vara en utsökt symbios mellan två världar som åter bevisade att jag kan ha fel. Sånt händer ofta. Det har hunnit bli en återkommande julfavorit i mina spellistor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar