måndag 5 mars 2012

Spotifylista 3: Amerikanska kvinnor i boots

Att försöka följa utvecklingen inom den amerikanska countrymusiken är inte en helt smärtfri process. Det är en gigantisk scen som rymmer allt från outhärdligt Nashvilleglitter, i dess mest ytliga amerikanska förpackning du kan tänka dig, till fantastiskt låtskrivande och framförande som för traditionen ifrån Hank Williams och rockmusikens rötter vidare till en nivå som få andra musikstilar kan nå upp till. När countrymusiken är som bäst innehåller den det mesta du kan begära av en fulländad rock- eller poplåt. Men att hitta rätt kan vara svårt och det krävs ett visst tålamod att hålla sig uppdaterad. Det är inte heller alltid som den bästa delen av den moderna countryscenen får någon större uppmärksamhet i Sverige, men för den som vill hålla sig ajour med vad som händer "over there" så kan jag rekommendera er att följa P4:s radioprogram Country, med den initierade programledaren Kalle Oldby.


Pistol Annies
Vad gäller den nutida countryscenen så har jag främst hittat mina favoriter bland de kvinnliga sångerskor och grupper som står med ena benet i de leriga sydstatsträsken med en skitig stövel samtidigt som de med den andra balanserar med högklackat på Nashvilles stora countrygalor. Det senaste exemplet är Pistol Annies, en trio bestående av Miranda Lambert, Ashley Monroe och Angaleena Presley, som med sitt första album visar sig vara tänkbara avtagare till det numera insomnade Dixie Chicks. Lambert är redan etablerad soloartist på topplistorna inom den amerikanska musiken och släppte i fjol sitt fjärde album i eget namn, vilket är ett album värt att uppmärksamma. Upptäckten av detta band och denne artist gav mig inspiration att sätta ihop en spotifylista bestående av amerikanska kvinnor med rötter i countryträsket. Tyngdpunkten ligger på nutid, men för att ge musiken den trovärdighet som den så väl förtjänar, får även banbrytande föregångare som Dolly Parton, Loretta Lynn, Bobbie Gentry och Emmylou Harris plats på listan. Inom den mer folkrocksbetonade countryn har Gillian Welch fått en hel del välförtjänt uppmärksamhet redan, men jag vill även uppmana er att lyssna på närbesläktade artister som Laura Cantrell, Kimmie Rhodes och Ashleigh Flynn. På det stora hela är det artister som utöver sin könstillhörighet och nationalitet befinner sig en bit ifrån varann i både tid och musikaliskt rum, men med country som gemensam nämnare. Lyssna och njut!


(Redan i denna lista frångår jag min egen fåniga regel att max ha 20 låtar på listan och det blev 2 bonusspår eftersom dessa var oumbärliga i sammanhanget, men listan överstiger dock inte längden av en hembränd CD-skiva och jag vet att det egentligen inte är någon annan än jag själv som bryr sig.)

2 kommentarer:

  1. Jäkligt snygg bakgrund. Tycker jag känner igen den från nånstans...

    SvaraRadera
  2. Mkt fula skivor.../Vic

    SvaraRadera