söndag 24 mars 2013

Blåögd soul!? - En spotifylista

Boz Scaggs - En soul- och dansman?
Begreppet blue-eyed soul, genrebenämningen för den musik där mer eller mindre ljushyade människor framför "svart" soulmusik, är inte helt okomplicerad. Att genre-indela musik efter etnicitet känns som något som har mer att göra med Herman Lundborg (googla!) och svenskt 1920-tal än med modern populärkultur. Att vara "blåögd" har ju dessutom aktualiserats i veckan efter att ytterligare en politiker lyckats trampa i klaveret, vilket gör begreppet än mer komplicerat att förhålla sig till. Så det är inte helt enkelt att dela in musik utifrån denna definition, men jag gör det ändå när jag här presenterar min Spotifylista bestående av blåögd soul.

Tidigare i veckan började jag göra en lista med soulmusik och insåg då hur svårt jag hade att integrera "vita" artister på listan och därför får jag helt enkelt komplettera med ytterligare en lista. För den som söker går det kanske att hitta några generella skillnader i musiken. Där den "svarta" soulen oftast har direkt anknytning till jazz, blues och gospel så har den "vita" soulen tagit vägen förbi Nashville och integrerat countrymusiken. Men oftast är gränserna hårfina och till syvende och sist handlar det som vanligt bara om bra musik. Listan hittar ni här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar