onsdag 13 mars 2013

Tre låtar för våren (som kom, gick och försenades)

Tre låtar som går varma i min hörlurar till och från jobbet:

The Lonely Wild släpper i april sin fullängdsdebut; The Sun As It Comes. Att döma av deras singel som ni kan lyssna på nedan så kan den vara väl värd att hålla utkik efter. Denna låt går just nu varm i mina hörlurar och får mig att tänka på Calexico och Bright Eyes i sina bästa stunder. Vacker musik och jag får tacka Mårten Von Ostogurkmacka återigen för tipset.



Våren lockar även till sig mer primitiva känslor och det brukar påverka mitt val av musik. Old Man Markley låter som ett Green Day uppvuxet på bluegrass och country istället för The Clash och Ramones. Inte helt olikt grupper som Punch Brothers och Old Crow Medicine Show. Hela skivan, Down Side Up, orkar jag inte med hela vägen men när jag tar en låt i taget så får jag näst intill tvångstankar att steppa upp i några sköna squaredans-moves. Men som tur är låter jag bli och lyssnar färdigt på låten istället.


Boz Scaggs gjorde i slutet av 1960- och början av 70-talet en hel del minnesvärd musik, sedan blev han aningen för "slick" för min personliga smak. Vilket till stor del berodde på den tidens produktionsanda. Musik har han alltid kunnat göra och nu är han aktuell med en hyllning till musikhistorien i form av albumet Memphis. Titeln säger det mesta och innehåller sån där skön, gubbig och avskalad Al Green-soul som Dan Penn gjorde på skivan Do Right Man och Solomon Burke lyckades med på sina sista album. Lyssna!



Dessa låtar, plus många fler, kan ni hitta på min lista över mina musikupptäckter under detta år:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar