onsdag 27 mars 2013

Doin' the moralisk schlagerfestival - anno 2013

Jag ska erkänna att jag inte är helt ointresserad av den svenska schlagerfestivalen, även om det oftast slutar med att jag blir provocerad och arg varje gång jag ser på det. Det blir visserligen majoriteten av alla tittare, så jag ser inget unikt i detta. Men jag försöker aktivt hålla mig undan för jag vet att jag även kan reta upp min omgivning med spydiga och nedsättande kommentarer som får mig att framstå som nån slags "kultursnobb-wannabe" som tror sig veta bättre. Så är det ju inte, musiken är säkert inte så dålig som jag hävdar, men av någon anledning väcker spektaklet en känsla av bitterhet och utanförskap. Kan inte förklara varför, men det enda jag med säkerhet kan säga är att det inte är på detta sätt jag vill avnjuta musik. Inramningen gör den sämre än vad den egentligen är och det ger mig ingenting annat än frustration. Samtidigt är jag ju nyfiken, det kanske gömmer sig ett och annat guldkorn där trots allt. Men de låtar som jag ser ett värde i är oftast utslagna innan artisterna i fråga ens har hunnit kliva upp på scen.

I vilket fall så hamnade jag framför TV:n under årets svenska final och som vanligt satt jag och förbannade över hur dåligt det var. En massa unga killar i samma frisyrer som gör menlös musik och den enda som kom undan med äran i behåll var Louise Hoffsten. Åtminstone ur mitt trångsynta perspektiv. Men det väckte en fantasirik tanke som går ut på att jag för en dag kliver in i Christer Björkmans trånga kostym och får möjlighet att regissera min egna melodifestival. Detta spektakel kommer aldrig nå utanför denna bloggs lilla krets av läsare och gammalmodig som jag är så det bara av en tävling, alltså inga deltävlingar, bestående av tio låtar som precis som på den gamla goda tiden framförs på svenska och är utgivna under det senaste halvåret. Svensk musik gör sig i regel bäst på svenska (med undantag för exempelvis Loney Dear, Christian Kjellvander och Ebba Forsberg). Så här kommer mina bidrag till årets moraliska svenska melodifestival: 

Hur utses då vinnaren? Haha, det går ju inte att tävla i musik. Korkad fråga. Men ni kan ju alltid ringa in och rösta om ni vill. 

Bidrag nummer 1: Skuggor, med Magnus Ekelund & Stålet
Årets "Glas Vegas"-show ifrån Norrbotten. Same-rock när den är som bäst och låten brister ut i en riktigt färgsprakande schlagerrefräng:


Bidrag nummer 2: Samma himlar, med Hästpojken
Martin Eliasson är min festivals svar på Thomas G:son och ligger bakom två bidrag. Här det första:


Bidrag nummer 3: Världen är så mycket bättre nu, med Olle Ljungström
En artist som ständigt befinner sig i "andra chansen". Var tvungen att lägga honom tidigt i startfältet eftersom han inte längre orkar vara med hela kvällen:


Bidrag nummer 4: Det kommer aldrig vara över för mig, med Håkan Hellström
Detta är publikfriaren som får tonårshjärtan att brista och musikjournalister i medelåldern att dansa. Eftersnacket kommer dock att handla om det inte är The Killers som har skrivit musiken och kan han verkligen sjunga? Döm själva (vilket ni säkerligen redan har gjort):


Bidrag nummer 5: Huset vid sjön, med Pelle Ossler
En doldis som knappast vinner folkets röst. Synd, för det är en låt som växer för varje sekund som går:


Bidrag nummer 6: Ingen kunde röra oss, med Kent
Det är egentligen för stora för detta sammanhang, men de vill ju inte framstå som "hipsters" så de är ändå med:


Bidrag nummer 7: Porslin, med Anna Järvinen
Den här var ju faktiskt med i den "riktiga" festivalen. Den försvann dock snabbt men borde ur ett moraliskt perspektiv kanske ha vunnit? Den får i vilket fall sin andra chans här. Ovan nämda Eliasson har skrivit den bitterljuva balladen tillsammans med Björn Olsson:


Bidrag nummer 8: Hej hej hej Lou, med Stefan Sundström
En ålderman som ingen trodde skulle sätta sin fot i sådana här sammanhang. Det kommer han nog heller aldrig göra. Bara i min fantasi:


Bidrag nummer 9: Utomlands, med Zacke (feat. Peter Morén)
Vad är en modern melodifestival utan ett hiphop-influerat bidrag. Lite "Copacabanana"-feeling för de yngre:


Bidrag nummer 10: Inget växer, med Nord & Syd
Årets alternativa indie-bidrag. Kommer få det tufft i konkurrensen, men väl värd att få vara med. Kan överraska och blir säkerligen en P3-hit:


Får avsluta med att konstatera att startfältet aldrig har varit så starkt som detta år. Ni som hittat hit har haft tur som fått vara en del av denna fiktiva, men ack så unika, festival. Nu ska jag sätta punkt och ge mig ut och leva i det verkliga livet igen.

Rock on!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar