När jag nu lyssnar på skivan, nästan 20 år senare, inser jag att det här är riktigt bra musik, oavsett vilken genre jag väljer att placera dem i. King´s X musik inkluderar allt från tungt riffande och dieseldoftande basgångar till stämsång och bitterljuva popmelodier. Det här är hårdrock med själ och kanske var det så att jag som 16-åring inte riktigt var mogen att ta till mig av denna hårdrock. Jag skulle vilja gå så långt och klassificera som tidlös, vilket är ytterst ovanligt inom denna genre, men det kan också vara ett tydligt tecken på att jag har blivit äldre. Visserligen finns det kopplingar till den samtida grungevågen, inte minst Soundgarden som de på denna skiva delar producenten Brendan O'Brien med. Men där grungerocken, vad det nu är, allt för ofta fastnade i samma monotoma känsloläge så är spännvidden större i King's X musikaliska sfär. Nyanserna är fler, vilket gör det mer hållbart över tid. King´s X är i vilket fall ett underskattat band som förtjänar ett större erkännande. Ska jag vara ärlig så har jag inte någon vidare bra koll på King´s X fortsatta karriär efter denna skiva. Inbitna fans rankar möjligtvis deras tidigare skivor som till exempel Gretchen Goes To Nebraska högre, men för mig känns Dogman för stunden helt rätt och det räcker för mig.
Man ska som aktiv musiknörd aldrig förneka sitt förflutna och faktum är att King´s X sammanfattar mitt förflutna mer än mycket av den musik som jag skrivit om på denna blogg. Jag hoppas ni tar er tid och lyssnar på denna platta som gör sig utmärkt som bakgrundsmusik vid förberedelser för diverse påskmiddagar. Själv ska jag vid tillfälle ge mig ner i källaren för att söka vidare efter mitt förflutna. Kanske gömmer de sig där någonstans men fram tills dess får Spotify duga:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar