tisdag 19 mars 2013

John Fullbright: From The Ground Up

Konvolutet till John Fullbrights debutskiva från 2012 får en sån som mig att omedvetet referera till Townes Van Zandt. Layouten påminner om den liveskiva Van Zandt gav ut vid mitten av 70-talet och det hus Fullbright poserar framför liknar det hus Van Zandt vinglar sig runt i musikdokumentärerna Be Here To Love Me och Heartworn Highways. Med låttitlar som Satan And St Paul, Nowhere To Be Found och Forgotten Flowers så förstärks kopplingarna och misstänksamt tänker jag att detta handlar om en ren efterapning som det redan finns en hel del av. Och visst rör de sig i samma musikaliska landskap där country, rock och folkmusik integreras med varandra och förenas i vemodiga och bitterljuva melodier. Men ju mer jag lyssnar på den snart 25-årige Oklahoma-trubadurens debutskiva slås jag av hur bra det låter och att musiken står stadigt på egna ben. I en genre som är nästintill omöjlig att förnya på ett musikaliskt plan lyckas Fullbright bidra med några oumbärliga låtar som andas mer Randy Newman och Mickey Newbury än ovan nämnda Van Zandt. Vackert och brådmoget. Jag tycker ni alla ska lyssna. Åtminstone på låten Jericho:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar